Op eigen kracht: het succesverhaal van Fithawit

Door: Els Streefkerk

Dit artikeltje gaat over Fithawit Tesfahiwet (27). Al dagen draaien mijn gedachten cirkeltjes: waarom wil ik zo graag over haar schrijven? Omdat zij bij mij al een tijdje bewondering oproept en ik nu denk dat het voor anderen ook leuk is om over te lezen. Omdat het zo bijzonder is dat ze in drie jaar tijd is geslaagd voor MBO 3 Verzorgende IG/Maatschappelijke Zorg aan het ROC van Amsterdam, wat niet niks is, omdat ze alleen en op haar 22e naar Nederland is gekomen. Omdat zij een goed voorbeeld is van een jonge, slimme Eritrese vrouw die zó doorzettend is, zo flexibel en creatief, dat ze de goede keuzes maakte en vorige week dinsdag haar diploma mocht ondertekenen.

Het raakt me dat haar moeder er niet bij is als Fithawit haar handtekening zet: zij had erbij moeten zijn vorige week, zij had in het zaaltje moeten zitten en de speech moeten horen van de trotse loopbaanbegeleider. Ze heeft zelfs de foto’s nog niet gezien, omdat er geen internet is waar zij woont.

Van Cordaan naar NOA

Het laat zien hoe cruciaal het is dat je op het goede moment de juiste mensen tegenkomt. Dat geldt voor ons allemaal. En zeker voor mensen die een nieuwe start in een nieuwe wereld maken. Fitha kwam op het juiste moment mensen tegen die haar opmerkten, op ideeën brachten en haar weer in contact met anderen of instanties brachten. En daar heeft ze steeds meteen zelf wat mee gedaan.

Door haar loopbaanbegeleider werd ze bijvoorbeeld pas nog getipt om mee te dingen naar een scholarship van NOA en met succes: de komende maanden kan ze nog een extra boost geven aan haar beheersing van het Nederlands; een vereiste om hierna HBO Verpleegkunde te gaan doen.

Je leest in de media vooral veel over hoe lastig Eritreeërs inburgeren in de Nederlandse samenleving. Er gaat ook heel veel goed! Kom eens kijken bij stichting Ykeallo: dan zie je hoe hard mensen werken aan hun toekomst! Lees je veel te weinig over!

Dit is hopelijk een kleine bijdrage aan de leuke, mooie, blije en trotse verhalen, over ‘de Fithawits’ die Nederland rijk is, maar vooral over de enige, echte Fithawit Tesfahiwet zelf! Habogna!*

* Habogna is Tigrinya voor sterk, doorzettend & creatief; ‘Habognatat’ is hiervan het meervoud en tevens de naam van het empowerment-project voor Eritrese vrouwen van stichting Ykeallo in Amsterdam.

Lees meer over ons Habognatat-project of neem een kijkje op de website van Els.