Hoedmona

© Volker Media

Hoedmona betekent 'ons hutje' in het Tigrinya. Een plek waar je je welkom en thuis voelt. Een plek om op adem te komen, zodat je kunt werken aan je toekomst. Dat is precies wat jonge statushouders uit Eritrea vaak missen als ze beginnen aan hun nieuwe leven in Nederland. Wij bieden hen zo'n plek, met als doel dat deze jongeren uiteindelijk een zelfstandig leven opbouwen in Nederland en hun talenten optimaal benutten.

In dit project helpen we jonge statushouders om duurzaam te integreren. Dit gebeurt onder meer met het bieden van een plek om samen te komen, cultuursensitieve begeleiding, voorlichting en training en sport- en spelactiviteiten. Dit doen we vanuit verschillende locaties in Amsterdam: Riekerhaven, Karmijn, Stek West, Stek Oost en Spark Village. Dit zijn sociale woonprojecten waar statushouders en Nederlandse jongeren samen wonen en hun eigen community kunnen bouwen. Bij statushouders die niet op een van deze locaties wonen, gaan we op huisbezoek.

Op de verschillende locaties houden we spreekuren; vaste tijdstippen per locatie waar statushouders terecht kunnen voor ondersteuning. Bijvoorbeeld voor een persoonlijk gesprek, omdat ze een tolk nodig hebben of iemand die een brug kan slaan tussen hen en instanties. Ook komen ze voor hulp bij medische kwesties, gezinshereniging of andere privézaken. Daarnaast creëren we op een laagdrempelige manier een sociale omgeving waar het niet alleen gezellig is, maar ook geborgen en leerzaam.

De locaties