Hoedmona - een veilige thuishaven

Hoedmona betekent 'Ons Hutje' in het Tigrinya. Een plek waar je je welkom en thuis voelt. Een plek om op adem te komen, zodat je kunt werken aan je toekomst. Dat is precies wat jonge statushouders uit Eritrea vaak missen als ze beginnen aan hun nieuwe leven in Nederland. Wij bieden hen zo'n plek, met als doel dat deze jongeren uiteindelijk een zelfstandig leven opbouwen in Nederland en hun talenten optimaal benutten.

In dit project in de Amsterdamse Riekerhaven helpen we jonge statushouders om duurzaam te integreren. Dit gebeurt onder meer met het bieden van een plek om samen te komen, cultuursensitieve begeleiding, voorlichting en training en sport- en spelactiviteiten.

Vier dagen per week (dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag) zijn we als stichting aanwezig in de Riekerhaven. Op dinsdag en vrijdag is Mek Ykeallo er voor persoonlijke coaching en begeleiding van 11 tot 15 uur. De bewoners komen voor een persoonlijk gesprek, omdat ze een tolk nodig hebben of iemand die een brug kan zijn tussen hen en instanties. Ook komen ze voor hulp bij medische kwesties, gezinshereniging of andere privézaken.

Op woensdag, vrijdag en zaterdag zijn we met een team aanwezig bij de handbalclub, van 15 uur tot 22 uur. Hier ontvangen we alle bewoners, bovendien is er specifieke aandacht voor Eritreeërs. Daar creëren we op een laagdrempelige manier een sociale omgeving waar het niet alleen gezellig is, maar ook geborgen én leerzaam. Bekijk onze agenda hier!

We participeren met dit project in Startblok Riekerhaven, een woonproject voor jonge vluchtelingen die net een verblijfsvergunning hebben gekregen en jongeren uit Nederland. Op deze plek, aan de ring A10 in Amsterdam Nieuw West, bouwen ze samen aan de toekomst.