Eerste voetbaltoernooi van Ykeallo een feit

Foto: Anwar Osman

Voetballen verbindt. Die filosofie legde jaren geleden het fundament onder Stichting Ykeallo, en groeide afgelopen zaterdag uit tot het eerste grote Ykeallo-voetbaltoernooi!

Op een prachtige zomerdag streden 85 voetballers in zeven teams tegen elkaar in de Riekerhaven om de beker, aangemoedigd door zo’n 25 toeschouwers. Het toernooi kende een paar bijzondere verrassingen. Zoals die van het Eberhardjes-team, dat een doos koekjes kwam brengen. Deze speciale koekjes zijn vernoemd naar Eberhard van der Laan en staat voor verbinding tussen de mensen in Amsterdam. De oproep van onze overleden burgemeester, ‘Zorg goed voor elkaar en voor de stad’, is er een waar we dagelijks aan proberen te werken met onze stichting.

Voor oprichter Mek Ykeallo was er nog een bijzondere verrassing: de komst van Cor en Mia. Toen Mek lang geleden naar Nederland vluchtte, was Cor een van de eerste mensen die hem op sleeptouw nam. Cor en zijn collega’s deden voor Mek in Laren wat Mek nu voor de jongeren in Amsterdam doet, wat de cirkel zaterdag rond maakte. Hier lees je meer over dit bijzondere verhaal.

Toen het toernooi gestreden was en de prijzen waren uitgereikt door Jeroen van Bemmelen (Projectleider Sportaanbod Vluchtelingen) van de gemeente Amsterdam en onze coördinator Jelle Guijt, knorden de magen en was het tijd voor een Eritrees diner, bereid door de bewoners van het woonproject in de Riekerhaven. Zo sloten we met zijn allen de dag af, smullend van de heerlijke gerechten en nagenietend van het bijzondere samenzijn.