Mek Ykeallo

Oprichter en projectleider

Mek Ykeallo

Toen Mek Ykeallo jaren geleden in een Noord-Hollands asielzoekerscentrum zat, wilde hij maar één ding: beginnen aan zijn nieuwe leven. Maar hoe doe je zoiets op een plek waar alles en iedereen vreemd voor je is? Het begint met het zetten van kleine stappen, ondervond Mek. Hij pakte een schoffel op als vrijwilliger bij de Plantsoenendienst in Laren en creëerde zo eigenhandig een vruchtbare bodem voor een succesvol en gelukkig leven in Nederland.

De eerste stap naar de buitenwereld bracht Mek collega's. Marcel, Willem, Marco, Henkie, Cor. Handig, want ze lieten hem zien hoe het hier allemaal zo'n beetje werkt. Maar ook gezellig! Het vinden van aansluiting bleek een belangrijke motivator om door te zetten in de moeilijke en soms verwarrende periode. Stap twee zette Mek naar het huis van de jarige Marcel, die hem had uitgenodigd voor zijn feestje. Tot op de dag van vandaag herinnert Mek zich hoe spannend dat was: om de taal niet te spreken in een ruimte vol hossende Nederlanders. Hoe verloren je je kan voelen. Maar ook hoe krachtig het voelt om erbij betrokken te worden. Hoe fijn het is als mensen naar je lachen en je vragen of je een bitterbal wil. Het leidde naar stap drie. En vier. En vijf. En vele, vele anderen.

Het duwtje in de rug, dat Mek zich destijds zelf gaf, is wat hij jongeren die nu in zijn situatie zitten wil geven. Door met ze te voetballen op het Johan Cruyff Court in Osdorp bijvoorbeeld. Samen een balletje trappen en ondertussen bespreken hoe het ervoor staat. Die lastige brief van de gemeente even doornemen, wat staat daar nou precies?

Door het motiveren van de jongeren om uit hun comfortzone te treden en mee te doen, door ze te leren niet meteen te veel te willen maar het stap voor stap te doen. Door ze te begeleiden naar vrijwilligerswerk, om ze kennis te laten maken met de maatschappij en de maatschappij met hen. Zodat ze zelfstandig stappen vooruit gaan zetten, en hun eigen Marcels en Henkies weten te vinden.

Mek Ykeallo (1966) is eigenaar van restaurant Azmarino in de Amsterdamse Pijp. Hij woont samen met zijn Annemarie en twee hondjes in Osdorp.