Vredesprijs voor bruggenbouwer Mek

Foto © Catharina Gerritsen

Verbaasd is hij zeker, maar ook wel een beetje trots: Mek Ykeallo, grondlegger van Stichting Ykeallo, wordt binnenkort geëerd met een Pax Duif! Op 21 september, de Internationale Dag van de Vrede, wordt de vredesprijs uitgereikt op het Westergasterrein in Amsterdam. Ook maakt hij kans op 1.000 euro voor zijn stichting, en daarvoor hebben we jouw hulp nodig! Stem via de website van Pax (kies: Eritrese statushouders in Amsterdam: voetbal en meer). Dat kan tot en met 20 september.

Pax reikt de PAX Duif uit aan verschillende moedige bruggenbouwers die zich op een bijzondere manier inzetten voor vrede, ver weg of juist heel dichtbij. In een tijd dat angst, geweld en polarisatie het nieuws domineren blijven de vele mensen in Nederland die zich inzetten voor vrede, verbinding en wederzijds begrip vaak onopgemerkt. Juist hen zet PAX tijdens de Vredesweek in het zonnetje.

Mek: "Ik ben ontzettend vereerd met deze persoonlijke prijs, maar het zou natuurlijk echt mooi zijn als we de duizend euro winnen. Daarmee willen we museumjaarkaarten kopen voor de jongeren, om hen kennis te laten maken met kunst en cultuur in Nederland en het succes samen te vieren! Deze jongeren komen uit onveiligheid en onvrijheid en waarderen daarom de vrede in Nederland extra. Zij zijn echte bruggenbouwers."