Vol overtuiging verder werken aan nieuw geluk

Na een gedegen en enerverende opbouwfase staat de stichting Ykeallo als een huis. Samenwerkingsverbanden zijn gelegd, vrijwilligers zijn wegwijs gemaakt en de jongeren werken aan hun doelen. Afgelopen zaterdag blikte de stichting die Oost-Afrikaanse statushouders begeleidt terug op een bijzondere startfase onder het genot van een Eritrese koffieceremonie. En er werd vooruit gekeken. “De fundamenten zijn gelegd, we kunnen vol gas aan de slag met het helpen van jongeren om een nieuw bestaan op te bouwen in dit prachtige land,” aldus oprichter Mek Ykeallo. Vol overtuiging zetten Mek en zijn vrijwilligers nog een tandje bij. “Want het is fantastisch om iemand te zien groeien en zelfstandig opnieuw geluk te zien vinden.”

Wat het geheim is van goede koffie? Een goede boon natuurlijk, maar daarmee ben je er nog niet. Aandacht, bezieling, samenzijn: ook dat zijn essentiële ingrediënten, weten ze in Eritrea en Ethiopië als geen ander. Snel even ‘een bakkie doen’ zit er dan ook niet in. Genieten zul je. Van de boon, van het moment, van elkaar. De koffieceremonie is in Oost-Afrika een belangrijke sociale aangelegenheid en het ritueel behelst zo’n anderhalf uur.

Nieuwe fase

Die tijd werd afgelopen weekend genomen in Stadsboerderij Osdorp, waar Eritrese en Syrische statushouders, buurtbewoners, gemeenteambtenaren, vrijwilligers en het bestuur van Stichting Ykeallo samenkwamen voor een traditioneel Eritrees koffieritueel ter afsluiting van de zomer en om een nieuwe fase voor de stichting in te luiden.

Statushouders Berhana en Lilty fungeerden als ceremoniemeesters: zij lieten de gasten de gehele koffieceremonie van dichtbij zien, ruiken en proeven. Het branden van de koffiebonen rook verrukkelijk, de koffie zelf smaakte nog beter, en het hele proces van branden, malen, koken en inschenken was prachtig om te zien. Nieuwsgierige buurtbewoners dronken  een kopje koffie mee en raakten enthousiast aan de praat met de jongeren.

Het fundament is gelegd, we kunnen vol gas vooruit.  – Mek Ykeallo

Teamuitbreiding

De zomerafsluiting was ook een eerste moment waarop iedereen die betrokken is bij Stichting Ykeallo kon kennismaken. Oprichter Mek Ykeallo presenteerde trots de resultaten, de teamuitbreiding met Jelle Guijt en Carrie van der Kroon en de samenwerkingsverbanden die zijn gelegd. Zo is er onder meer een pilot gestart in samenwerking met de gemeente Amsterdam om Oost-Afrikaanse jongeren sneller te laten wortelen in de stad.

Brahim Kissane, HR-directeur bij Havenbedrijf Amsterdam: “Stichting Ykeallo is een mooi initiatief om jongeren een zetje voor hun toekomst in Amsterdam te geven en om talenten in Amsterdam te benutten.” Dat beaamt Mek Ykeallo, want integreren is volgens hem geen eenrichtingsverkeer. “Amsterdam biedt onze jongeren kansen, terwijl zij op hun beurt ook van alles te bieden hebben. Een brede blik, een specifiek talent, een roeping of hartenwens. Wij treden op als een soort bemiddelaars: we laten de jongeren zien wat de stad te bieden heeft en de Amsterdammers wijzen we op de waarde van talentvolle nieuwkomers.”

Dawit (25) is zo’n nieuwkomer. Hij droomt van een carrière als loodgieter en zet zich daarom voor de volle honderd procent in op zijn technische opleiding. Of Tedros (25), die dol is op verzorgen en er daarom graag wil zijn voor de Amsterdamse ouderen.

Vredesprijs

Tijdens de bijeenkomst werd Ykeallo verrast met het nieuws dat hij binnenkort een Pax Duif in ontvangst mag nemen. Met deze vredesprijs wordt hij geëerd voor zijn moedige en vrijwillige inzet voor statushouders in Amsterdam. De Pax Duiven worden uitgereikt op 21 september, de Internationale Dag voor de Vrede.