Hoedmona - Wenckebachweg

Eens was het een soort niemandsland, het gebied rond de Amsterdamse Wenckebachweg. Nu bruist het er van de energie van studenten en statushouders die er naast elkaar, door elkaar en met elkaar bouwen aan hun toekomst in Amsterdam. Sommige statushouders kunnen daarbij wat extra hulp gebruiken, en die hulp biedt Stichting Ykeallo hen op verzoek van de gemeente.

Het afgelopen jaar zijn zo'n 100 statushouders geleidelijk ingestroomd in het woonproject, tussen ongeveer 700 studenten. In samenwerking met woonbegeleiders van de Academie van de Stad biedt Stichting Ykeallo begeleiding en coaching aan de jonge Eritrese statushouders van de Wenckebachweg.

Dat doen we in het project Hoedmona, wat 'ons hutje' betekent in het Tigrinya. Een plek waar je je welkom en thuis voelt. Een plek om op adem te komen, zodat je kunt werken aan je toekomst. Dat is precies wat jonge statushouders uit Eritrea vaak missen als ze beginnen aan hun nieuwe leven in Nederland. Wij bieden hen zo'n plek, met als doel dat deze jongeren uiteindelijk een zelfstandig leven opbouwen in Nederland en hun talenten optimaal benutten.

Ykeallo-coach John Okubay begeleidt de jongeren. Wie hulp nodig heeft, of iets wil vragen, kan bij hem aankloppen. Twee keer per week is hij aanwezig op een vast tijdstip, zodat hij in kaart kan brengen wie wat nodig heeft. Hij kent de weg in de stad, letterlijk en figuurlijk, en kan de jongeren in contact brengen met de juiste instanties. John vervult daarbij ook een brugfunctie: hij legt een duurzame basis waarmee iedereen uit de voeten kan.

Net als in de Riekerhaven en op het Cruyff Court nemen we jonge statushouders ook aan de Wenckebachweg op sleeptouw, maken we ze wegwijs en bieden we ze een luisterend oor.